Det er ofte noe av det første du hører om, når du enten er foreldre eller pedagog til et barn med autisme - overganger - folk med autisme har ofte vansker med overganger. Jeg husker godt første gangen jeg fikk denne informasjonen. Jeg var relativt fersk spesialpedagog, med førskolelærer-utdanning i bunn, og skulle jobbe med ei lite jente på 3 år, som var nydiagnostisert med autisme.
- "Du må jobbe med overgangene" sa de, "og så må du passe på at du begynner og slutter likt".
De kunne like godt ha snakket gresk. Hva er overganger? Hva mener de med å begynne og slutte likt? Hva da? Dagene, aktivitetene eller hva?
Nå, med snart 40 års erfaring i autismefeltet, skjønner jeg veldig godt hva det de sa skulle bety, men den gangen var jeg helt blank. Kanskje du også føler deg forlatt midt på havet i en jolle full av hull når du får slike kryptiske råd, uten at de følges opp med praktiske og konkrete eksempler? I så tilfelle kan det hende at denne lille e-boken kan løse noen av de mange mysteriene! I denne boken skal vi ta for oss det med overganger, hva det er, hvorfor det er vanskelig og hva vi kan gjøre for å forebygge og hjelpe.
E-boken er på i alt 11 sider.
Forfatter: Torill Fjæran-Granum, 2022
Dersom du handler for en skole, barnehage eller annen virksomhet, og trenger faktura, send en e-post med din bestilling til post@spiss.no